Bankasürans Alanında Yapay Zeka Kullanımı
Yaşadığımız yüzyılda insanların günlük hayatlarında veya çalıştığı sektörlerde teknolojinin hızına yetişmek gibi bir amacı bulunuyor.
Yaşadığımız yüzyılda insanların günlük hayatlarında veya çalıştığı sektörlerde teknolojinin hızına yetişmek gibi bir amacı bulunuyor. Çok hızlı gelişmelerin yaşandığı sektörlerin başında da finans sektörü geliyor. Temel ödemeler gibi bir banka şubesine gitmeksizin dijital ortamlarda 7/24 işlem yapabilme özgürlüğümüzün sınırları her geçen gün genişlerken şimdilerde hesap açmak için bir banka şubesine gitmeye ihtiyacımız kalmadı. Bu uygulamanın ne kadar penetre olacağını yakında izlemeye başlayabileceğiz.
Bankacılık sektöründe yeni müşteri kazanımı ve mevcut müşteri ihtiyaçlarını karşılamak üzere yapılan teknolojik yatırımlardan sonra satış ve pazarlama konularında da yapay zeka kullanımları artış göstermektedir. Bankaların veri tabanındaki müşteri dataları yorumlanarak belirlenen kurallara göre sonuçlar çıkaran yapay zeka uygulamaları satış kadrolarına raporlama yapabildiği gibi SMS veya e-mail gibi iletişim araçlarıyla da direkt müşterilere dokunabilmektedir. Hemen herkes çalıştığı çeşitli bankalardan “…. tutarında ihtiyaç finansmanınız hazır” diye bir SMS almıştır. Müşteriye dokunan en belirgin yapay zeka örneği olarak finansman tekliflerini görüyoruz.
Bankalar şube çalışanlarına çeşitli ürün ve hizmetler konusunda satış hedefleri dağıtmaktadır. Şube pazarlama kadroları bu hedefleri yakalayabilmek için yeni müşteriler kazanma ve mevcut müşterilerde derinleşme stratejisiyle hareket eder. Mevzuat, rekabet koşulları ve mevcut operasyonların çeşitliliği gibi etkenler sebebiyle günlük çalışma temposunda şube çalışanlarına hedeflerine ulaşmada rehberlik yapabilecek yapay zeka uygulamalarına ihtiyaç bulunmaktadır.
Her ne kadar şube pazarlamacılarının kendi stratejilerini geliştirme özgürlüğünü kısıtlıyor gibi görünse de büyük resmi görme konusunda bütüncül bir satış stratejisinin gelişimi için artık teknolojinin desteğine gerek bulunmaktadır.
Banka ve sigorta sektörlerinin kesiştiği “bankasürans” faaliyetlerinde de yapay zeka kullanım alanının çok fazla olduğunu söyleyebiliriz. Banka ürün ve hizmetlerini kullanan müşterilerin sigorta ihtiyaçlarını karşılayacak çok sayıda sigorta ürünü bulunmaktadır. Şube pazarlama kadrolarının asli işleri yanında tali olarak nitelendirilen sigorta satış görevlerini yerine getirebilmek için banka veri tabanlarından çıkacak raporların satış hedeflerine katkı sağlayabileceği gibi müşteri ihtiyaçlarını karşılamada da faydalı olacaktır.
Bankaların yapması gereken, ürün ve hizmetlere karşılık gelecek sigorta ürünlerini belirleyip hangi müşteriye hangi sigorta ürününe ihtiyaç duyabileceğini satış kadrolarına düzenli raporlamaktır. Bu raporlama işlerini çalışan bireylerin yapması mümkün ancak dinamik bir yapıda hem çok meşakkatli hem de çok sayıda personel istihdamı gerektirmektedir.
Temel amaç, sigorta satın almaya ihtiyaç duyabilecek müşteri kitlesi ile ihtiyaç duyabilecek sigorta ürününü bir araya getirmek. Teknolojinin rehberliğinde asıl satış sorumluluğu yine şube pazarlama personeline yüklenmekle birlikte müşterilere de bir seçim yapma sorumluluğu yüklenmektedir. Nihayetinde sigortayı, “ihtiyaç anında satın alınamayacak bir hizmet” olarak nitelendiriyoruz. Herhangi bir kaybınız sonrasında tazminat almak üzere bir sigorta poliçesi satın alamazsınız. Ya da başka bir ifadeyle sigortayı satın alsanız da tazminat talebiniz sigorta şirketi tarafından karşılanmayacaktır.
Bankasürans alanında yapay zeka kullanımıyla birlikte, motorlu taşıtlar vergisini ödeyen müşteriler için kasko ve trafik sigortası, pasaport harcı ödeyen müşteriler için seyahat sağlık sigortası, banka hesaplarından kira ödemesi gerçekleştiren müşteriler için eşya sigortası, mobil şube kullanıcısı müşteriler için cep telefonu sigortası, aktif kredi kartı kullanan müşteriler için bireysel siber risk sigortası ve çoğaltılabilecek daha bir çok sigorta ürününde satışlar gerçekleştirilebilecektir.
Bazı çevrelerce sigorta satışı konusunda ısrarcı davrandığı söylemleri yapılsa da bankaların müşterilerine atfettiği değerin bir göstergesi olarak bankasürans alanında bu denli yatırımları yapma sorumluluğu olduğunu kabul etmek gerekir.