Paylaş

Türkiye Sigortacılık Sektörünün 2022 Değerlendirmesi

2022 yılı sigorta sektörü için zorlu bir yıl olarak geride kaldı. Enflasyon ve kur artışından kaynaklanan yüksek maliyetler ve buna bağlı olarak hasarlarda yaşanan artış tüm paydaşları olumsuz etkilemiştir. Özellikle pandemi sürecinde oto sigortaları branşında düşen hasar frekansı pandeminin etkisinin azalması ile tekrar yükselişe geçti. Bu da özellikle artan maliyetler ile sigorta şirketlerini olumsuz yönde etkiledi. Hacimsel olarak bir büyüme olsa da reel olarak değişim çok düşük kaldı.

ZAFER ÜNAL
20.01.2023
Sosyal Medyada Paylaş

2022 yılı sigorta sektörü için zorlu bir yıl olarak geride kaldı. Enflasyon ve kur artışından kaynaklanan yüksek maliyetler ve buna bağlı olarak hasarlarda yaşanan artış tüm paydaşları olumsuz etkilemiştir. Özellikle pandemi sürecinde oto sigortaları branşında düşen hasar frekansı pandeminin etkisinin azalması ile tekrar yükselişe geçti. Bu da özellikle artan maliyetler ile sigorta şirketlerini olumsuz yönde etkiledi. Hacimsel olarak bir büyüme olsa da reel olarak değişim çok düşük kaldı.

Sigortacılık sektörü 2022 yılında, brüt prim üretimini bir önceki yılın Kasım ayına göre yaklaşık yüzde 118 arttırmıştır. Kasım sonunu verilerine göre toplam prim hacmi 195,4 milyara ulaşmıştır. Prim üretiminin 2022 Aralık sonu itibarı ile 215 milyar TL’yi aşması beklemektedir. 

• Hayat dışı sigorta primlerinde son 2 yılda yüzde 20’nin üzerinde stabil bir büyüme yaşanırken kur ve enflasyona dayalı maliyetlerdeki artışlar nedeni ile bir önceki yıla göre prim artışı yüzde 128’lik seviyeye ulaşmıştır. 

• Toplam üretimde büyük bir payı olan oto branşında ise kasko bir önceki yıla göre adet bazında aynı rakama yakın (7.6 milyon adet) üretim olurken prim olarak (37.3 milyar TL) yüzde 260’ın üzerinde büyüme sağlamıştır. 

• Trafik sigortalarında ise adet bazında üretim azalırken (19.8 milyon adet) prim bazında (38.8 milyar TL) yüzde 220’nin üzerinde büyüme gerçekleşmiştir. Böylece oto branşı toplam prim üretiminin yüzde 40’nı aşarak yine en çok satışı yapılan ürünlerin başında gelmeye devam etmiştir.

Toplam Üretim;

https://www.tsb.org.tr/tr/istatistikler

Aylık Bazda Prim Üretimi;

https://www.tsb.org.tr

Kasım Sonu itibari ile Şirket Dağılımı;

 

https://www.tsb.org.tr

Toplam üretimleri incelediğimizde ise yüzde 55’ni acente, yüzde 21’ni banka, ve yüzde 12’sini broker kanalları tarafından gerçekleştirildiğini görmekteyiz. Bir önceki yıllara göre pandeminin etkisinin azalmasıyla beraber 2022 yılında acenteler paylarını yüzde 49’dan yüzde 55’e çıkararak yine en çok tercih edilen satış kanalı olmaya devam etmiştir.

Kanal Dağılımı;

Bireysel emeklilik sisteminde ise Aralık 2022 sonu itibari ile 7.8 milyon katılımcı olurken fon tutarı 351.4 milyar TL’ye ulaşmıştır. Devlet katkısı fon tutarı ise 48.6 milyar TL ile sistemdeki katılımcılara destek olmaya devam etmiştir.

BES Özet Verileri;

https://www.egm.org.tr/bilgi-merkezi/istatistikler/

2023 yılı sigorta şirketleri için yenilikçi çalışmalara gebe olacağı aşikardır. Yeni şirketlerin katılımı ve yeni ürünlerin çıkarılması gibi inovatif çalışmalar müşteri lehine olacaktır.

Bu vesile ile tüm paydaşlarımıza karlı bir 2023 yılı geçirmeleri dileklerimizle.

Zafer Ünal

AcerPro - Sigorta Direktörü

TÜM YAZILAR